Aardig zijn in de gezondheidszorg heeft wel impact

Gepubliceerd op 28 januari 2020 13:09

Waalre - Medewerkers van de eerstelijnszorg in Waalre vragen met #DOESLIEF aandacht voor het respectvol omgaan met elkaar. De eerstelijnshulpverleners raakten geïnspireerd door de #DOESLIEF-campagne op tv, radio en social media, waarin mensen bewust stilstaan bij het belang van respectvol met elkaar omgaan. Door het dragen van speciale t-shirts en buttons en door op aandachttrekkende plekken als apotheken en wachtkamers informatie over de actie te geven, vragen zij aandacht voor vriendelijkheid in de gezondheidszorg.

In Nederland zijn we, ook in de gezondheidszorg, niet altijd even aardig voor elkaar, vinden de zorgverleners in Waalre. Belediging, bedreiging en andere vormen van gewelddadig gedrag tegen hulpverlenend personeel komt steeds vaker voor. Volgens de cijfers kreeg één op de drie hulpverleners in Nederland vorig jaar te maken met agressie. 

 

Eisende verzoeken

Eisende verzoeken zoals 'Ik wil vanmiddag om 15:00 uur een afspraak' of 'Ik heb een verwijzing nodig, want ik heb zo een afspraak in het ziekenhuis' of 'ik wil nu een verwijzing naar een andere specialist' komen regelmatig voor. Het is volgens de Waalrese hulpverleners de toon die de muziek maakt. Onaardig gedrag komt overal voor, ook aan de balie, in de spreekkamer en aan de telefoon. Toch denken de hulpverleners uit Waalre dat mensen zich niet altijd bewust zijn van het feit dat zij een ander niet netjes aanspreken. 'We kunnen niet iedereen op hun manier ter wille zijn, het is vaak druk en we moeten ook voldoen aan de eisen met betrekking tot regelgeving in de zorg. Hierdoor kunnen we niet altijd - en direct - aan verwachtingen voldoen, maar uiteraard is er ook begrip voor de patiënten', vertelt Diana van Sambeek, Praktijkmanager Huisartsen Aalst-Waalre.

 

Begrip opbrengen

'Maar we moeten wel zuinig zijn op onze huisartsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten, want ook in Waalre is er een tekort aan medewerkers in de zorg.' Praktijkassistente Carolien Veerman geeft aan zeer bewust met de #DOESLIEF-campagne bezig te zijn. 'Ik probeer steeds begrip op te brengen voor mijn gesprekspartner, want we moeten natuurlijk ook de hand in eigen boezem steken en anderen benaderen, zoals we zelf ook benaderd willen worden. Ik begrijp best dat er soms sprake is van normvervaging: met de huidige 24-uurs economie kun je alles krijgen wat je wilt en als je dan eens wat langer op je beurt moet wachten, kan dat wel eens lastig zijn.' 

Haar collega, doktersassistente Steffie Jansen onderschrijft dat: 'Maar iedereen verdient elkaars respect.' 

Van Samsbeek geeft aan dat ze met de campagne geen ander doel nastreeft, dan het vragen van aandacht voor het onderwerp: 'Qua actievoeren is dit voor ons het hoogst haalbare: staken doen we hier niet. We hopen wel een bewustwording in gang te hebben gezet.'

 

Lees hier het volledige artikel (Bron: Eindhovens Dagblad, 2020)

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.